Din order behandlas... Din order behandlas...
Kundservice  |  Sverige

Varukorg

Din varukorg är tom.

Krillolja eller Fiskolja - Välj rätt omega-3

Krillolja eller fiskola - välj rätt omega-3Både krillolja och fiskolja är vanliga källor till omega-3 och essentiella omega-3-fettsyror är fetter vi måste tillföra dagligen via kosten. Men med allt större problem med nedsmutsade hav och ökade halter av tungmetaller i fisk och havsmat som går över till kosttillskott gäller att verkligen vara noga med vad man väljer som konsument.

Problemen med kemikalier i fisk och tillskott

Som de flesta vet är fet fisk är en bra källa till omega-3-fetter. För att få i oss tillräckligt med omega-3 behöver vi äta fisk 2-3 gånger i veckan. Med den ökade nedsmutsningen av haven får vi i oss mer tungmetaller när vi äter havsmat. Koncentrationen av kvicksilver och andra kemikalier ackumuleras ju högre upp i näringskedjan man kommer, så ju större fisk desto högre halt kemikalier. Därför är det bättre att välja mindre fiskar som ligger lägre i näringskedjan såsom sill och sardiner och även källan till var de fiskats spelar en stor roll. På senare tid har man därför börjat söka efter alternativa källor till omega-3 tillskott som är bättre än fiskolja. Det man hittat; Krill, har visat sig vara inte bara en renare källa utan även en effektivare form av omega-3.

Krill – en ren källa till omega-3

Antarktis räknas idag som en av de renaste haven i världen. Krillen i Antarktis lever på alger och är därför väldigt långt ner näringskedjan. De lever i stora biomassor och totalt räknar man på att det i Antarktis finns mellan 125 till 750 miljoner ton krill – ungefär dubbelt så mycket som hela den mänskliga populationen. Krillen är unik eftersom den består av fosfolipider istället för triglycerider som vanliga fiskoljor innehåller och studier visar att kroppen lättare tar upp fosfolipider. När man mätte effektiviteten av oljorna så krävdes det en mindre mängd av EPA och DHA i krillolja för att få motsvarande resultat som från fiskolja.

DHA – extra viktigt för gravida

Eftersom DHA-fettsyran i omega-3 är extra viktig för fostrets utveckling av hjärna och syn ska gravida vara noga med att få i sig omega-3. Det har visat sig att tungmetaller och gifter har en benägenhet att gå över till fostret därför är extra viktigt med rena källor till omega-3 för gravida och ammande.

Fördelarna med omega-3

Omega-3 stärker ditt hjärta och kärl, är bra för smidiga leder, bidrar till en mjuk och fin hy och hjälper hjärnan med funktioner såsom minne och inlärning men även det mentala välbefinnandet. Man vet att omega-3 minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och studier visar att omega-3 är något effektivare än statiner på att reducera den totala dödligheten i hjärt- och kärlsjukdom. Omega-3 gör blodet tunnare vilket minskar risken för blodpropp.
Omega-3 har helt enkelt så otroligt många fördelar och med dagens kost då allt för många får i sig allt för lite omega-3 bör man verkligen tänka på att fylla på med något tillskott.

 

Därför behöver du krillolja:

  • Hjälper minne och inlärning
  • Stärker hjärta och kärl
  • Ger mjukare leder
  • Minskar risken för blodpropp
  • Är antiinflammatoriskt
  • Lätt sätt att snabbt få i sig omega-3 på